Einde vakantie; begin van het einde - Reisverslag uit Ibbawala, Sri Lanka van Paul Buers - WaarBenJij.nu Einde vakantie; begin van het einde - Reisverslag uit Ibbawala, Sri Lanka van Paul Buers - WaarBenJij.nu

Einde vakantie; begin van het einde

Door: Paul Buers

Blijf op de hoogte en volg Paul

05 Mei 2012 | Sri Lanka, Ibbawala

Hallo Nederland!

Zo ik ga er maar weer voor zitten, want er is weer een boel gebeurt en de vorige keer werden we(Cecile en ik) uit het postkantoor gezet, dus dat verhaal afmaken moet ook nog!

Ik zit nu weer veilig en wel op mijn brandschone kamertje op Hellabeem. Foei wat was het smerig toen ik hier aankwam... Maar ik ben weer terug op Hellabeem, Cecile is jammer genoeg weer naar huis en overmorgen komen de jongens (hopelijk) weer terug van hun vakantie!

De, mijn, onze(Cecile en ik) vakantie is bijna ten einde.. We hebben zoveel gedaan dat ik er voor het gemak een opsomminglijst van maak. Zo houden jullie het overzicht, net als ik want dat is soms even zoek na zo'n reis..

Onze vakantie begon met het ophalen van Cecile en toen ging het snel....:
- Ik had de eerste avonden een prachtig strandhutje geregeld als verrassing voor Cecile zodat ze goed opgevangen zou worden;) Dit was ook prachtig en we vonden het super elkaar weer te zien!
- De dag erop zouden we relaxen, maar er was een tsunami waarschuwing! Dus we hebben gerend tussen de paniekerige mensen, want die zijn 2004 niet vergeten! Dit was echt wel eng, maar we zijn meegenomen door een jeep waar we zijn opgevangen bij een gezin die ons goed verzorgde en waar we nieuws konden kijken en zagen dat er voor Sri Lanka ''niks'' aan de hand was..
- Toen hebben we maar een echte relax dag gehad en niet veel gedaan..
- Dit was de dag van het boeddhistisch Nieuwjaar wat we bij onze fysiotherapeut zouden vieren. Hier bleek dat we nog lang moesten wachten voordat het Nieuwjaar was, dus we hebben er gegeten en zijn we weer terug gegaan, want we wouden niet in het donker terug gaan met alle dronken mensen op straat...
- We zijn een dag naar Galle geweest, waar ik weer het Nederlandse fort heb bekeken met Cecile. Ook hebben we een leuk museumpje over het zeeleven van Sri Lanka gevonden, klein maar leuk!
- In Matara staat ook een Nederlands fort, wat we ook hebben bekeken, maar Galle was toch veel mooier dan deze! Ik vind het wel grappig om te zien dat in beide forten ontzettend veel Moslims wonen, ze houden misschien wel erg van Nederland?
- Het beroemde Yala park hebben we gezien. Dit is een natuurpark wat al prachtig is en waar veel beesten leven. Het park staat bekend om de luipaarden, maar deze hebben we niet gezien. Wel was het echt een ontzettend mooie trip! We hebben zeker 6 uur achterin een hobbelende jeep gezeten, maar de tijd vloog dat we daar geen erg in hadden!
- Kataragama is een van de 3 belangrijkste pelgrimsplekken van Sri Lanka. Hier hebben we het avond gebed meegemaakt. Wat zo bijzonder is aan deze plek, is dat het een plek is die heilig wordt beschouwt voor Boeddhisten, Hindoes, Moslims en Christenen. Ze hebben allemaal hun eigen tempel, kerk of moskee. Het had een erg bijzondere sfeer doordat iedereen aan het bidden was en de avond en de rivier maakte het bijna magisch!
- Van hieruit de bergen in! Ella is een bergplaats met mooie uitzichten en kleine maar sfeervolle en kleurrijke tempeltjes. En wow... Wat hebben wij hier lekker gegeten! Bijna echte Italiaanse pizza!(ga ik daarvoor dan naar Sri Lanka? Nee maar is soms echt wel lekker!)
- In een andere bergplaats genaamd Haputale zijn we naar de theeplantage van Lipton geweest! Zo bizar om te zien waar de thee vandaan komt die wij in de supermarkt zien liggen! Ook een kijkje genomen in de theefabriek, waar het vooral schoonmaken en fijn snijden is totdat het thee is. De verschillende smaken komen door de manier van drogen, verhitten, snijden en toevoegingen.
- Op van de kleine dorpjes naar de cultuurstad Kandy. Hier zijn we naar een dansvoorstelling geweest, waar ze traditionele dansen lieten zien. Leuk om te zien, maar niet echt bijzonder en het is vooral een poppenkast voor toeristen..
- Ik had jullie al verteld dat we naar de botanische tuinen waren geweest, wat bijzonder is, maar eigenlijk meer een bomen en planten museum is dan echt een mooie tuin, wat we hadden gehoopt..
- Het olifantenweeshuis hebben we hier ook bezocht. Waar we hebben gekeken bij de wasbeurt van de olifanten. We hadden spectaculaire verhalen gehoord, maar mede door de regen stonden deze aan de ketting gelegde beesten maar wat en vonden we het eerder zielig dan goed dat we opgenomen waren!
- Van hieruit zijn we naar de culturele 3 hoek gegaan. Dit heet zo omdat je hier ook alleen cultuur en geschiedenis ziet. Dat klinkt niet top voor iedereen, snap ik, maar de boel er omheen is ook echt al de moeite waard!
- Zo zijn we naar een grot tempel geweest in Dambulla. Hier was alles inclusief de beelden, en dat waren er veeel, uit de rots gehakt. Dus mocht je een beeld mee willen nemen, dan lukt dat niet zomaar! Echt bijzonder hoe ze alles zo precies hebben gemaakt!
- Iets anders was Sigiriya. Dit is een grote rots midden in de jungle, waar een koning vroeg zei: ''Daarboven op wil ik mijn paleis, regel het maar!'' Het paleis staat niet meer, maar wel de restanten. Naast dit te zien is het uitzicht nog veel mooier! Je kan zover wegkijken, echt heel mooi!
- Anuradhapura & Polonnaruwa zijn beide oude koningssteden van ruim 2500 jaar oud. Je ziet hier veel overblijfselen van deze steden. De ene stad hebben we op de fiets gedaan en de andere met tuktuk. Zo groot zijn de ruïne plaatsen! Je loopt echt door een kapotte stad. Soms is het erg mooi, maar vaak is het zo verwoest door jaren oorlog, branden en is het kapot of al verwildert door de natuur, wat er wel sfeer aan geeft.
- De laatste dagen wilden we eigenlijk zon, zee en strand, want we vonden dat we wel genoeg cultuur hadden gezien, en zijn we naar Unawatuna gegaan. Dit lijkt op Mirissa, een toeristische plaats met veel restaurantjes aan zee en een mooi strand.
- Van hieruit heb ik Cecile weer op het vliegveld gezet, en is de vakantie voor haar, en ook voor mij bijna voorbij..

Cecile en ik hebben veel gedaan, dat blijkt wel uit de lijst.. Maar we hebben er heel erg van genoten. Vaak waren we avonds wel moe van de lange dag en de vele indrukken. Naast al deze dingen hebben we ook van elkaar genoten! We hadden elkaar lang niet gezien, gezien zij het hele winterseizoen in Oostenrijk heeft gezeten en ik hier in Sri Lanka. Echter was het goed vanaf het moment dat ik haar ophaalde van het vliegveld. Ik had het idee deze trip alleen te doen, maar ben erg blij zo'n leuke reisbuddy te hebben!

We hebben bijna alle dagen in een klein guesthouse of bij mensen thuis geslapen. Dit was vaak erg leuk en gezellig en we kregen vooral heel erg lekker eten! We kregen vaak van het ene guesthouse een doorverwijzing naar een vergelijkbare familie, waardoor we altijd veel en leuk contact hadden met het gezin en de omgeving. En wat ik vooral top vond was elke dag na elke maaltijd vers fruit! Ohh dat is zo lekker!

Sri Lanka is een prachtig en veelzijdig eiland. Van de prachtige stranden aan de kust tot kilometers verre uitzichten als je op de bergen staat. Het land is zo divers in alles. Qua cultuur hebben alle grote religies hebben hier een thuishaven. De geschiedenis reikt hier ver voor onze jaartelling. Om over de verschillen in klimaat maar niet te spreken! We hebben tropische bossen gestaan, maar ook op de hei, ik voelde me daar al bijna thuis! Ik vind het een erg mooi land, waar zoveel te zien is. De cultuur is soms wat vreemd, maar eigenlijk niks anders dan 50 jaar geleden bij ons, dus alle conservatieve mensen kunnen hier prima vertoeven! Mannen zijn belangrijker dan vrouwen, vrouwen zorgen voor de kinderen, mannen verdienen het geld. Er wordt veel met de handen gedaan en tijd spendeer je met vrienden, familie of kennissen. Geen computerspelletjes of tv kijken, dit is er vaak simpelweg gewoon niet. Tijd is hier nog geen geld, maar iedereen is erg uit op geld. Een vrije gift is altijd te weinig en mensen zijn erg hebberig als het om geld gaat. Iedereen lacht op straat en is blij je te zien, maar zodra de nacht valt lijken de mensen te veranderen. Rijen dik staan de mensen te dringen bij de drankwinkels die al staan afgezet met tralies. Iedereen ziet op tv, billboards, toeristen en van de rijke mensen hier hoe het leven eruit kan zien, maar slechts weinig kunnen zich dit veroorloven(al lijkt het rijkdom wel te groeien). Dit maakt het soms dubbel om door dit land te reizen. Echter maakt het me wel blij dat ik hier ook ben om iets te betekenen voor deze mensen. De jongens van Hellabeem hebben het al moeilijk genoeg. 50 jaar geleden vonden wij manke mensen ook gek en stopten ze weg, zelfs nu soms nog. Ik hoop deze periode de jongens iets mee te geven zodat ze zichzelf gaan zien en accepteren, wetend dat dit niet makkelijk is. Verandering komt met de tijd, is het niet in dit leven, dan in een volgend.

Lieve mensen ik vond dit een mooie afsluiting. Maandag begint mijn stage weer en over minder dan een maand ben ik alweer thuis! De tijd vliegt, zeker nu ik met Cecile mee heb geleefd naar huis, heb ik dit overgenomen. Ik ga aftellen naar huis, maar wil hier ook zeker nog ''iets'' achter laten. De laatste maand is het begin van het einde, maar gelukkig komt bij ieder einde een nieuw begin!

  • 05 Mei 2012 - 12:12

    Michiel Warmerdam:

    Je zou dichter moeten worden! Weer een fantastisch om te lezen wat je allemaal mee hebt gemaakt, maar misschien is het stuk daarna nog wel veel briljanter! Want ja wat maak je als persoon ook een hoop mee!!

    Pak wat je pakken kan!

    PS: Die zonnebril blijft geniaal..

  • 05 Mei 2012 - 14:47

    Gery:

    ontzettend leuk verhaal en zo te lezen hebben jullie het samen ook geweldig gehad(straks dus mooi fotoboek samen stellen van jullie vakantie)Suc6 nog met je laatste stuk van de stage en geniet ook hier van want als je terug bent is dit avontuur ook echt achter de rug.
    gr.douwe en gery boonstra

  • 06 Mei 2012 - 08:26

    Wouter:

    Hey Paul wat een briljant verhaal weer. Echt tof om te lezen. Super dat julllie van elkaar en het land genoten hebben. Ik ben afgelopen week nog maar ff een weekje op wintersport gegaan dit was ook erg genieten. Stay stoked Wouter

  • 15 Mei 2012 - 03:23

    Judith:

    Weer een super leuk verhaal om te lezen. Je schrijft leuk en had weer veel moois te vertellen! Ik volg je op de voet, dus zorg je wel dat er nog iets overblijft voor als we verhalen gaan uitwisselen? Voor jou nog maar even, voor mij iets langer. Geniet van je laatste weekjes, je bent zo weer in Nederland.
    Dikke kus!

  • 15 Mei 2012 - 21:30

    Peter:

    Succes Paul met de laatste weken, maak er een vliegende finish van. Wanneer kom jij terug naar NL?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Hallo Allemaal! Op deze site zal ik mijn verslagen over mijn stage in Sri Lanka plaatsen. Ik ga stage lopen bij Hellabeem, een Intern-opleidings/revalidatie tehuis. Ik zal hier sportlessen gaan geven, en de fysiotherapeut assisteren en wie weet wat nog meer! Veel plezier met lezen!

Actief sinds 26 Nov. 2011
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 19331

Voorgaande reizen:

11 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Stage op Sri Lanka

Landen bezocht: